Ruimte voor mensen in plaats van auto's

We zetten bij nieuwbouw in op bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de fiets. Waar dat mogelijk en logisch is, verlagen we daarbij de parkeernorm. Op die manier dalen de kosten voor ontwikkelaars: ze hoeven minder te investeren in veelal onrendabele parkeeroplossingen, waardoor het aantrekkelijker wordt om woningen te bouwen. Bovenal draagt dit voorstel bij aan een belangrijk doel: meer ruimte voor mensen, minder ruimte voor auto’s.

Inbreiding

We bouwen binnen de grenzen van de huidige bebouwing. Bouwen binnen de zogeheten rode contour – de grenzen van de huidige bebouwing – heeft vele voordelen boven ‘bouwen in het weiland’. Groene ruimte en biodiversiteit blijven in tact en er is geen extra infrastructuur nodig voor (openbaar) vervoer en elektriciteit. Ook leidt zogeheten ‘inbreiding’ tot minder extra autoverkeer: voorzieningen, sport en werk zijn over het algemeen via openbaar vervoer of de fiets bereikbaar. Bovendien voegen we door inbreiding iets toe aan de huidige bebouwing, die aantrekkelijker wordt dankzij herstructurering en nieuwbouw.

In onze gemeenten kan het verdichten van dorpen zelfs helpen om winkels, scholen en sportclubs in stand te houden. Ook helpt inbreiding bij het streven naar beter gemengde wijken en minder segregatie. Het goede nieuws: de woonbehoefte voor de komende jaren is vrijwel volledig binnen de grenzen van de huidige bebouwing op te lossen. In steden is hoogbouw onvermijdelijk, maar in kleine kernen op het platteland is dat geen aantrekkelijke optie. Daar zoeken we creatief naar andere oplossingen voor inbreiding, bijvoorbeeld door het verlenen van toestemming voor kleinschalige bouw op boerenerven. Van trapveldjes en parken blijven we bovendien af. 

 

Natuurinclusief bouwen

Als er gebouwd wordt voor mensen, dan doen we dat natuurinclusief. Zo wordt er ook gezorgd voor groen en ruimte voor vogels, insecten en vleermuizen. Dit doen we bijvoorbeeld door natuurinclusieve checklists en voorwaarden te koppelen aan aanbestedingen en gebiedsontwikkeling.

Bouwen en verhuren naar behoefte

Bij aanvang van elk woningbouwproject met meer dan vijf woningen zorgt de gemeente dat ze afspraken maakt met de ontwikkelaars. Op basis van de behoeftes van de woningzoekenden leidt dit tot een juiste mix van woningen: zowel de verhouding tussen huur- en koopwoningen als ook het type woningen. Dus niet alleen grote eengezinswoningen, maar ook kleinere woningen voor jongeren en senioren en mogelijk collectieve woonvormen. De gemeente stuurt actief mee en heeft ook oog voor de behoeften van mensen die minder voor zichzelf op (kunnen) komen. De gemeente zorgt ervoor dat gebouwd wordt voor groepen die nu het moeilijkst aan een woning kunnen komen.

We maken het voor ouderen aantrekkelijker om door te stromen naar een beter passende woning in de eigen buurt. Het mes snijdt bij deze maatregel aan twee kanten: de woonsituatie van ouderen verbetert en er komen meer grotere woningen beschikbaar voor gezinnen en starters. Dit vraagt niet alleen om voldoende beschikbaarheid van appartementen, maar doorstroming moet ook duidelijk voordelen hebben. Cruciaal daarbij is dat ouderen in hun nieuwe woning niet méér, maar juist minder huur gaan betalen. Corporaties kunnen dit oplossen door ouderen die naar een kleinere woning doorstromen, huurkorting te geven. De vrijgekomen grotere woning kunnen zij vervolgens optrekken naar een hoger sociaal huurniveau. Zo dekken ze de huurkorting die ze geven aan ouderen die naar een kleinere woning gaan.

Circulair bouwen

We bouwen circulair. Circulariteit – waarbij kringlopen zich sluiten en afval een grondstof is – wordt een vast criterium bij gronduitgifte, aanbestedingen en vergunningen. Binnen de toekomstige Omgevingswet stellen we scherpere eisen aan de milieuprestaties (MPG) van nieuwbouw. Circulair bouwen is nu nog wat duurder dan traditioneel bouwen. Maar de
business case wordt snel beter, mede dankzij opschaling. Onder invloed van de MPG ontstaat een markt voor secundaire bouwmaterialen. Hout en andere bio-based bouwmaterialen kunnen beter concurreren met beton en staal als het Europese klimaatbeleid wordt aangescherpt. Bouwen met hout wint aan belang voor de klimaatboekhouding van bedrijven en overheden als de Europese Commissie haar voornemen uitvoert om rekenregels vast te stellen voor de vastlegging van CO2 in bouwmaterialen (zie hier).Voor GroenLinks 
past circulair bouwen naadloos in een verhaal over een klimaatpositieve economie die streeft naar brede welvaart. Er is veel publieke aandacht voor bouwen met hout in plaats van beton en staal, zoals in deze uitzending van VPRO Tegenlicht over Houtbouwers.