Ruimte voor mensen in plaats van auto's
We zetten bij nieuwbouw in op bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de fiets. Waar dat mogelijk en logisch is, verlagen we daarbij de parkeernorm. Op die manier dalen de kosten voor ontwikkelaars: ze hoeven minder te investeren in veelal onrendabele parkeeroplossingen, waardoor het aantrekkelijker wordt om woningen te bouwen. Bovenal draagt dit voorstel bij aan een belangrijk doel: meer ruimte voor mensen, minder ruimte voor auto’s.
Inbreiding
We bouwen binnen de grenzen van de huidige bebouwing. Bouwen binnen de zogeheten rode contour – de grenzen van de huidige bebouwing – heeft vele voordelen boven ‘bouwen in het weiland’. Groene ruimte en biodiversiteit blijven in tact en er is geen extra infrastructuur nodig voor (openbaar) vervoer en elektriciteit. Ook leidt zogeheten ‘inbreiding’ tot minder extra autoverkeer: voorzieningen, sport en werk zijn over het algemeen via openbaar vervoer of de fiets bereikbaar. Bovendien voegen we door inbreiding iets toe aan de huidige bebouwing, die aantrekkelijker wordt dankzij herstructurering en nieuwbouw.
In onze gemeenten kan het verdichten van dorpen zelfs helpen om winkels, scholen en sportclubs in stand te houden. Ook helpt inbreiding bij het streven naar beter gemengde wijken en minder segregatie. Het goede nieuws: de woonbehoefte voor de komende jaren is vrijwel volledig binnen de grenzen van de huidige bebouwing op te lossen. In steden is hoogbouw onvermijdelijk, maar in kleine kernen op het platteland is dat geen aantrekkelijke optie. Daar zoeken we creatief naar andere oplossingen voor inbreiding, bijvoorbeeld door het verlenen van toestemming voor kleinschalige bouw op boerenerven. Van trapveldjes en parken blijven we bovendien af.
Nieuwbouw lost maar een relatief klein deel van het woningtekort op. Door het splitsen en aanpassen van bestaande woningen (bijvoorbeeld woningen die te groot zijn geworden voor de bewoners), beter gebruik van restruimte om kleinschalige woonvormen neer te zetten, herstructurering (sloop en nieuwbouw) en gebruik van vrijgekomen ruimte aan de randen bebouwing als gevolg van boeren die stoppen met hun bedrijf of leegstaande kantoorpanden, kunnen we sneller die woningen toevoegen waaraan de komende decennia de grootste behoefte is: één- en tweepersoonswoningen, woningen voor starters en ouderen, en nieuwe woonvormen.
Bouwen binnen de grenzen van de huidige bebouwing kan minstens zo snel als bouwen buiten die grens. Ook is het zeer de vraag of inbreiding duurder is, blijkt uit verschillende onderzoeken. Het bouwrijp maken van grond is bovendien een langdurig en kostbaar proces. Vervolgens moeten voorzieningen voor waterberging, elektriciteit en vervoer worden aangelegd en moet de biodiversiteit worden hersteld. Een cruciaal aandachtspunt bij inbreiding is dat het niet ten koste mag van de leefbaarheid, groene ruimte en het karakter van de gemeente.